Tässä blogikirjoituksessa kerromme, miten kuvat hakukoneoptimoidaan, niin että ne löytyvät paremmin Googlen kuvahausta.
Perus asia Googlen kuvahaussa ja kuvien optimoinnissa:
Kuvien hakukoneoptimointi toimii lähes samalla periaatteella kuin hakukoneoptimointi muutenkin. Blogikuvien optimoiminen ei vie paljoa aikaa eikä vaivaa, mutta sen hyödyt voivat olla merkittäviä. Yhä useampi Googlen käyttäjä käyttää myös kuvahakua.
- Nimeä kuvatiedosto hakusanalle sopivasti
- Määritä hakusanalle sopiva kuvan title-otsikko
- Lisää kuvateksti
- Lisää kuvalle ja hakusanalle sopiva alt-teksti
- Pidä kuvat tiedostokooltaan pieninä
- Rakenna linkkejä suoraan kuviisi
Näiden perusasioiden ollessa kunnossa tulee kuvasi löytymään huomattavasti paremmin Googlen kuvahausta.
Kuvatiedoston nimi
Yleensä kuvaa käytetään sivulla, missä on muutakin sisältöä. Tavoitteenasi on luultavasti saada kuva sijoittumaan mahdollisimman hyvin samalla hakusanalla kuin sivu, missä kuvaa on käytetty.
– Nimeä kuva niin, että se kuvailee oikeasti kuvan sisältöä.
– Sisällytä kuvan nimeen kerran, sivun ja kuvan päähakusana.
– Käytä jokaiselle kuvatiedoston nimelle uniikkia tekstiä.
Kuvan title-otsikko
Title-otsikko on teksti, mikä tulee näkyviin, kun kursori viedään kuvan päälle. Voit käyttää tässä kuvatiedoston nimeä. Jos kuitenkin päätät kirjoittaa uuden teksti, sisällytä myös siihen kuvan päähakusana.
Kuvateksti
Kuvateksti auttaa optimoinnissa, mutta koita pitää ennemmin mielessäsi sivuilla vierailevat kävijät. Kuvateksti on osa sivusta, mihin kävijät kiinnittävät huomiota lähes poikkeuksetta. Jos saat tekstistä erittäin hyvän hakusanan kanssa, tämä on aina plussaa.
Tämä teksti näkyy kuvan alla, joten älä lähde optimoimaan sitä, jos siitä tulee tökerö käyttäjille hakusanaa käyttäessäsi.
Kuvan alt-teksti
Alt-teksti on kuvan koodin asetettava teksti, joka näytetään sivulla, jos kuva ei syystä tai toisesta lataudu. Alt-teksti toimii myös kuvan ankkurisanana, jos kuva on linkitetty jonnekin. Esimerkiksi yritysten logot, jotka on linkitetty yritysten kotisivulle käyttävät niiden alt-tekstiksi asetettua tekstiä ankkuritekstinä.
– Käytä kuvan alt-tekstinä hakusanan sisältävää tekstiä
– Käytä jokaiselle kuvalle uniikkia alt-tekstiä
Kuvatiedoston koko
Kuvan koko vaikuttaa sivusi latautumisnopeuteen. Nykyään tämä on erittäin tärkeää ja on osoitettu, että käyttäjälle ensimmäiset 7 sekuntia ovat ne tärkeimmät sivustollasi. Jos ensivaikutelma tässä ajassa on huono, tulee kävijä luultavasti poistumaan sivustoltasi heti. Jos sivusi ei lataudu tässä ajassa, kävijä ei edes ehdi näkemään sivuasi ennen poistumista. Sivun tulisi latautua alle kahdessa sekunnissa, jotta se on käyttäjille mieluinen.
Optimoi siis kuvasi koko!
– Sinun kannattaa käyttää JPEG-tiedostomuotoa, koska se tallentaa kuvat huomattavasti pienempikokoisina kuin esimerkiksi PNG-tiedostomuoto.
– Jos käytät WordPress julkaisujärjestelmää, voit käyttää kuvien pakkaamiseen/koon optimointiin erillistä lisäosaa, joka tekee työn puolestasi. Esimerkiksi WP Smush Image Optimizer on ilmainen lisäosa, mikä toimii erinomaisesti.
– Tee kuvistasi sopivan kokoisia sivustollesi. Jos kuva näkyy sivustollasi koossa 300x300px, tallenna se juuri tämän kokoisena. Kuvan ollessa esimerkiksi 1200×1200, joutuu käyttäjä lataamaan tämän huomattavasti suuremman kuvan kokonaisuudessaan vaikka se näytetään pienempänä.
Kuvien linkkien rakennus
Taas kerran linkkien rakennus toimii samaan tyyliin kuin blogisi linkkien rakennus. Tällä kertaa käytät kuitenkin kuvan osoitetta blogikirjoituksesi osoitteen sijasta. Muista, että kuvan alt-teksti toimii ankkurisanana, joten muista käyttää sitä!
Esimerkki
Linkki sivulle: https://seoseon.fi/opiskele/analytiikka/
Linkki kuvaan: https://seoseon.fi/wp-content/uploads/2018/05/Web-analytiikka.jpg